Buenos Aires

30 december 2015 - Buenos Aires, Argentinië

Qué tal?

Ondertussen een maand geleden dat we nog eens iets van ons laten horen hebben. Het is dan ook niet gemakkelijk om tijdens het kamperen en zonder al te veel bereik een reisverslag te maken. Nu we 'eindelijk' nog eens op een lange busrit van maar liefst 30u door een dor stuk van Patagonië zitten, zullen we eens een inhaalactie ondernemen.

We gaan terug naar Buenos Aires. Hier zijn we 30 december redelijk geradbraakt uit de bus gestapt vanuit Florianópolis. Bij aankomst was het spoeien naar onze hostel omdat er een nieuwjaarsbrief-skype-gesprek gepland was met Lise. De wifi in de hostel dacht er jammer genoeg anders over waardoor ik wel wat teleurgesteld achter bleef, maar niet getreurd zeker... want we waren in Buenos Aires! Dus nog even wat rondgewandeld en na 8 bankbezoeken later konden we ook nog geld uitgeven. Geld afhalen in Argentinië is een ramp en dat hebben we meteen mogen ondervinden.

's Avonds stapten Tom en Liesbeth onze hostel binnen en zouden we zoals we op voorhand in België hadden afgesproken samen nieuwjaar vieren in Buenos Aires. Toch te zot voor woorden dat je daar dan ineens de dag voor oudjaar met twee bekende gezichten op het eerste beste terras zit in Buenos Aires en met de nodige wijn erbij reisverhalen zit uit te wisselen! Zo gezellig dat het een kot in de nacht was voor dat we het beseften. De volgende 'morgen' zijn we onze bloedhete hotelkamer ontvlucht om verkoeling te zoeken in een park in het verlaten rustige Buenos Aires want veel inwoners vieren buiten de stad nieuwjaar. Ons 'ontbijt' die dag bestond uit het grootste, vettigste, maar ook lekkerste en goedkoopste broodje dat je in een soort van foodtruck kon kopen. Na een deugddoend dutje in de schaduw onder een boom (waar Roel toch nog wist te verbranden), waren we klaar voor oudjaar.

Het oorspronkelijk plan voor die avond was gezellig iets gaan eten en nadien vuurwerk te gaan kijken in Puerto Madero, de chique jachthaven van Buenos Aires. Maar slecht voorbereid dat we waren, kwamen we er na een paar uur rondwandelen door de stad achter dat er heel veel restaurants gesloten waren of dat je op voorhand had moeten reserveren. Dan maar een taxi ingestapt en gevraagd of hij ons naar een restaurant kon brengen. Dit bleek dan een soort van pizzahut te zijn, maar wij waren er, aangezien het al 23u was, meer dan tevreden mee. De pizza en de wijn gingen er goed in en om 23u50 verlieten we met onze buikjes rond gegeten de pizzahut van Buenos Aires. Terug naar Puerto Madero gaan zat er dan niet meer in, het aftellen naar het nieuwe jaar deden we ergens tussen de Obelisco en onze hostel in om vanop het balkon van onze hotelkamer te luisteren naar het vuurwerk in de stad en met veel geluk in de verte een vuurpijl te spotten. Even getwijfeld om niet meteen in bed te kruipen nadien, maar omdat we maar één keer in ons leven hier nieuwjaar zouden vieren, sprongen we op de eerste beste bus naar Palermo waar we ons tot in de vroege uurtjes op een terras hebben gezet met een aantal grote Belgische Stella's. Wanneer de zon al lang op was, zochten we ons bed op en hadden we twee extra Belgische snurkertjes op hun luchtmatras naast ons liggen :-)

Net zoals de vorige dagen begon nieuwjaarsdag weer pas rond de middag. We waren eigenlijk van plan die dag niet veel meer te doen. Maar uiteindelijk konden we het toch weer niet laten om met onze twee suffe koppen te voet op trot te gaan. Op het eind van de dag en verschillende kilometers later hadden we een bezoekje gebracht aan Recoleta (een bekend en groot kerkhof in het midden van de stad waar onder andere Evita begraven ligt) en aan Floralis Genérica (een gigantische stalen bloem die zou moeten openbloeien naargelang de stand van de zon).

De volgende dag was het eens tijd om de echte toerist uit te hangen op de toeristenbus. Na een korte verkenning van San Telmo hebben we ons vier uur met ons lui gat in de zetel van de bus genesteld en hiermee ineens heel de stad verkend. 's Avonds werden we door Liesbeth en Tom opgepikt in hun chique bak voor een nieuwjaarsbarbecue bij Argentijnse vrienden van hen. Het werd een onvergetelijke avond met non-stop live muziek, lekkere wijn (die ons op het einde van de avond vloeiend Spaans liet spreken) en een traditionele asado met het sappigste vlees dat we ooit hebben gegeten. We beginnen er nog bij te watertanden als we er aan terugdenken. Al moesten er wel heel wat geduld voor uitoefenen want naar Argentijnse gewoonte werd er pas in de vroege uutjes gegeten.

Onze laatste dag in Buenos Aires startten we met een grote smile nagenietend van de vorige avond en met een super lekkere vegetarische lunch (even bekomen van de overdosis vlees) alvorens we door de zondagse marktjes van de gezellige wijk San Telmo rondkuieren. Het hoogtepunt hier waren de vele straatmuzikanten en de tango optredens. Nadien zijn we nog verder doorgewandeld naar La Boca met een tussenstop aan het stadion van de Boca Juniors, waar Roel uiteraard zo fier als een gieter voor geposeerd heeft. In La Boca was het een kleurrijke boel van huisjes, graffiti, muziek en terrasjes. Heerlijk om de dag mee af te sluiten dus en ook van ons voorlopig Argentinië avontuur want de volgende dag vertrokken we met de boot naar Uruguay waar we twee weken lang samen met Liesbeth en Tom doorheen zijn gereisd. Twee weken van ontspanning, zon, zee, strand, gezellige stadjes, verjaardag vieren,... Maar ook van slecht nieuws uit het thuisfront waardoor we bijna onze reis vroegtijdig hadden afgebroken. Dat allemaal is voor een volgend reisverhaal want onze hersenen functioneren niet meer zo goed na deze busrit die nu toch al liefst 33u duurt...

Adiós Amigos,

Nele & Roel

1. Sarah Deckx:
    7 februari 2016
    Nele en Roel,
    Hopelijk is het nieuws van het thuisfront niet te erg en al wat verteerd?
    Het is echt een zaligheid om via deze weg nieuws van jullie te ontvangen en nog steeds een beetje jaloers te zijn :-) hihi
    Have fun !!!
    Sarah