Bonito + Foz do Iguaçu

19 december 2015 - Bonito, Brazilië

Hola amigos,

Vandaag zijn wij al een maand aan het reizen. De tijd vliegt! Maar wees gerust, we zijn het nog niet beu :-) Tijd om nog eens een reisverhaal met jullie te delen want het is alweer een tijdje geleden. Druk druk druk, ge kent dat hé ;-)

We gaan even terug naar Bonito. Hier zijn we naartoe gereisd na de Pantanal. Echt een topbestemming voor een waterrat, dus natuurlijk moest ik daar naartoe... Roel heeft er op onze eerste avond de beste ceviche ooit gegeten en ik kon er verlekkerd naar kijken want 'Roel doesn't share food' ;-)

Ik heb me dan toch maar laten overhalen om te gaan snorkelen ondanks dat dit hetgene is waar ik het meeste schrik van heb. Het boeken van een tour was al een hele onderneming. Niemand sprak er een woord Engels en ons Portugees beperkte zich tot 'oi tudo bem en obrigado'. Ondanks enkele pogingen waarbij we info kregen via google translate toch maar het enige toerismebureau opgezocht waar er iemand was die een beetje Engels sprak. We gingen voor snorkelen op Rio Sucuri. Een uur stroomafwaarts snorkelen in één van de meest heldere rivieren ter wereld.

De volgende dag opgestaan met een bang hartje en al vijfduizend keer in mezelf gezegd: 'ge gaat dat doen' en terwijl tegen Roel zeggen: 'ik doen dat niet ze'. Daar aangekomen, kregen we eerst een Portugese uitleg van een vriendelijke meneer die op het einde nog vroeg: 'alguém fala Inglês? Dus wij handen omhoog en klaar voor de Engelse en voor ons verstaanbare uitleg, maar we kregen het legendarische antwoord: 'I don't'. Dus zonder enige uitleg gekozen voor de korte pijn en toch maar in de rivier gesprongen, met de verzekering dat ik meteen in het bootje kon klauteren dat ons gedurende de snorkeltocht volgde. Maar wonder boven wonder heb ik het bootje niet nodig gehad en heb ik (onder het constant vasthouden van Roel zijn hand) een heel uur de rivier afgesnorkeld. Wat een overwinning! Tijdens het snorkelen zelf (gelukkig) niet veel vissen gezien, maar het water was zo helderblauw, iets wat we nog nooit eerder gezien hebben. We vonden het allebei super mooi en het was een ervaring om nooit te vergeten.

Bij terugkomst moesten we nog een tijdje wachten op ons vervoer naar de hostel en werden we door een vrouwtje uitgenodigd om zelf mango's te plukken. Werkendag! Want je moest met een meterslange stok waaraan een mandje aan was bevestigd een mango zien te pakken te krijgen en dan draaien zodat het loskomt. 's Avonds een lekkere salade gemaakt met onze versgeplukte mango. Dat smaakte na een voormiddag snorkelen en een namiddag aan het zwembad liggen :-)

De volgende dag een bezoek gebracht aan Gruta do Lago Azul. De meest bekende bezienswaardigheid van Bonito die op alle postkaarten staat. De moeite om gezien te hebben dus, maar als je graag wat extra uitleg krijgt hierover, kan je die van ons niet krijgen want de gids sprak enkel Portugees en we hebben er dus niets van verstaan... In de namiddag zat ons verblijf in Bonito erop en zijn we naar Iguaçu vertrokken.

Twee opties om hier te geraken. Optie 1: omrijden langs Campo Grande en dan een rechtstreekse bus naar Iguaçu. Optie 2: De kortste weg, maar met een overstap meer. Wij gekozen voor optie 2 want het zou stom zijn om helemaal om te rijden. Slechte keuze achteraf want na een helse busrit(ten) van 24u (bloedhete gammele bus, 4u durende overstap, vertragingen,...) kwamen we helemaal uitgeput aan in Iguaçu. Waar we normaal gezien vroeg in de ochtend zouden arriveren, was het uiteindelijk al 16u vooraleer we in onze hostel aankwamen. We zagen ons bezoek aan beide kanten van de watervallen al in het water vallen :-)

We hadden maar één overnachting geboekt en zouden de dag van aankomst de Braziliaanse kant bezoeken, de dag erop de Argentijnse en die avond ineens doorreizen met de nachtbus naar Florianópolis om Kerst te vieren. We vertelde ontzet ons verhaal tegen de eigenaar van de hostel en die raadde ons aan om meteen toch nog de bus te nemen naar de watervallen. De poorten zouden sluiten om 17u en nadien kon je nog 1,5u spenderen in het park. Dus wij na 24u op de bus, met volle goesting TERUG op de bus en kwamen we al stinkend en uitgeput op het nippertje aan om in een sneltempo de watervallen langs Braziliaanse kant te bezichtigen. Maar eens we dit geweldig natuurfenomeen in het echt zagen, verdween de vermoeidheid en keken we onze ogen uit. Gewoonweg prachtig! De dag sloten we af met een schranspartij in Gaucho, een barbecuekeet met vlees à volonté. Er was er weer ene in zijn nopjes...

De volgende dag hadden we gelukkig een hele dag om de Argentijnse kant te bezoeken en dit was nodig ook. Het park is veel groter en je kan er twee verschillende wandeltochten maken langs verschillende uitzichtspunten en een trein nemen naar Garganta Del Diablo, de gigant onder de watervallen. Het ene 'wauw' moment na het andere. Onvergetelijke dag beleefd om uiteindelijk gelukzalig op de nachtbus te stappen richting Florianópolis. Na dit bezoek waren we de miserie van onze heenreis al snel vergeten. De watervallen van Iguaçu is één van de mooiste plekken die we ooit al hebben bezocht.

Een volgende update volgt snel, maar we kunnen jullie al wel vertellen dat we na Kerst te hebben doorgebracht in Florianópolis, we Nieuwjaar hebben gevierd in Buenos Aires en vandaag zijn aangekomen in Colonia del Sacramento in Uruguay. Dus nog genoeg om over te schrijven :-)