Paraty + São Paulo

14 december 2015 - Paraty, Brazilië

Bom dia!

Vandaag zijn we na 18u onderweg met de bus aangekomen in Campo Grande. Voor ons enkel een tussenstop om van hieruit morgen door te reizen naar de Pantanal. Hopelijk de moeite want we hebben er al aardig wat kilometers voor afgelegd. Vanuit Paraty zijn we zondag namelijk al vertrokken naar São Paulo, ook al een flinke 8u met de bus onderweg (wat voor mij nog eens dubbel zolang aanvoelde, maar daarover later meer) en dus onze eerste tussenstop richting Pantanal.

Omdat we de dag erop een nachtbus zouden nemen, konden we nog een volledige dag sightseeing doen in São Paulo. Maar vanaf we in het historisch centrum uit de metro stapten, keken we elkaar aan en wisten we al meteen: 'dit is niets voor ons'. Het was er super druk, je kon er over de koppen lopen, lawaaierig, veel zwervers en verschrikkelijk broeierig warm. We hebben het wel een kans gegeven en zijn even naar de Mercado Municipal gewandeld, maar elke straat dat we insloegen werd het precies nog drukker. De Mercado Municipal, een grote overdekte markt, was dan weer wel de moeite om te zien. Verschillende marktkraampjes met vers fruit, vis, vlees, kruiden,... alles erop en eraan. Gedroogde vis lijkt hier trouwens heel erg in trek, je kan er nergens naastkijken. Nadien maar snel terug de rust opgezocht in onze hostel Brazilodge (een aanrader!), in een aangename buurt en dichtbij de hippe buurt met veel eetgelegenheden en café's.

Hoe hard we teleurgesteld waren in São Paulo, des te meer we weg waren van Paraty. Dit koloniaal dorpje ligt op een dikke vijf uur van Rio de Janeiro en is echt super hard de moeite. Vanaf je het oude centrum inwandelt, kan je niet anders dan helemaal verliefd worden op dit stadje. Het heeft kei veel charme, met zijn kasseienwegen, gekleurde huisjes, mooie kerken, leuke winkeltjes, gezellige restaurantjes,... Ik denk dat we er alle hoeken van de straten gefotografeerd hebben omdat het ene straatje nog mooier oogde als het andere.

De volgende dag zijn we met de bus naar Trindade gegaan. Een perfecte daguitstap vanuit Paraty. Je vindt er lange uitgestrekte stranden, de één helemaal verlaten, de andere gevuld met verschillende eetkraampjes en lokale bevolking die geniet van een frisse duik. Zelf vonden we het net iets te fris om te zwemmen, het was zoals we hier al meer dagen hebben gehad, helemaal overtrokken en regen is maar net uitgebleven. We zijn de verschillende stranden afgewandeld en hadden er op het einde van de dag weer een goeie wandeling opzitten, die ik de volgende dagen met stramme spieren mocht bekopen.

En dan mijn 29ste verjaardag vieren in het mooiste stadje aller tijde met de mooiste stranden. Ik kon me geen betere plek voorstellen om het te vieren (alleen had ik graag jullie, mijn vriendjes en familie er nog graag bij gehad)! We hebben die dag een boottocht geboekt waarbij we stopten aan verschillende strandjes en eilandjes en als verjaardagscadeau was er de stralende zon. Ik heb zelfs even gesnorkeld! De mensen die mij en mijn grootste schrik kennen, mogen nu super fier op mij zijn ;-) 's Avonds zijn we lekker gaan eten bij 'den Italiander' en hebben we een caipirinha teveel gedronken. Dit is dus de reden dat de busrit naar Sao Paulo dubbel zolang aanvoelde... Geen pretje met een kater van jewelste. Maar ik had er niet als enige last van, want toen we aankwamen daar in onze hostel, bleek Roel voor de 27ste december geboekt te hebben. Gelukkig was er nog plaats en het vervolg hierop heb je hierboven al kunnen lezen.

Via deze weg nog eens super hard bedankt voor alle verjaardagswensen!
Morgen naar de Pantanal... Spannend tussen de kaaimannen, vogels, spinnen, flamingo's en hopelijk zien we ook een jaguar. Jullie horen er snel meer van.

Adiós amigos!

Nele & Roel

1. Nies:
    16 december 2015
    Heb jij gesnorkeld? Kei fier op u! Amai en zo lang onderweg de laatste dagen.. Nu hopen dat het het 1000 x waard is maar dat zal wel. Had er graag bij geweest op uwe verjaardag maar dan vieren we uwen 30ste maar samen he! Was trouwens heerlijk om met je te bellen lieve Nele. Genieten, genieten, genieten! Xx
  2. Gerd Beyers:
    17 december 2015
    Inderdaad heb jij gesnorkeld, niet te geloven!
    Mooi verhaal, mooie foto's Nele en Roel!
    Groetjes xx