Rio de Janeiro

11 december 2015 - Rio de Janeiro, Brazilië

Oi, tudo bem?

Vandaag zit onze eerste week in Brazilië erop. Na toch wel enkele traantjes stapten we vorige vrijdag op het vliegtuig en kon ons avontuur beginnen. Eerst een korte vlucht naar Madrid en dan richting Rio de Janeiro. We sliepen er vijf nachten in Vidigal. Een gepacificeerde favela. Wat eigenlijk wil zeggen dat het er veilig is, maar je zit er wel tussen de lokale bevolking. We konden er dus van het echte Braziliaanse leven proeven. De hostel was een kilometer naar omhoog en steeds even een stevige beklimming, maar vanop het terras van onze hostel hadden we een prachtig uitzicht op de favela, de zee en het strand van Ipanema.

Op onze eerste dag in Rio hadden we duidelijk geen last van een jetlag. We wandelden 15km langs de stranden van Leblon, Ipanema en Copacabana en pikten dan nog eventjes het mooiste uitzicht van Rio mee vanop de Suikerberg. We hadden ons al meteen mispakt aan de felle zon en wanneer we in de late namiddag op de Suikerberg stonden, hadden we al een mooi rood kleurtje opgelopen. HIer hebben we onze eerste week nog lang deugd van gehad, maar de dagen erop hebben we jammer genoeg de zon nog maar weinig gezien en heeft ons velletje dus wel tijd genoeg gehad om te herstellen. Dus oproep aan de zon: 'je mag terugkomen'!

De volgende dag zijn we met de metro naar Lapa en Santa Teresa gegaan. Lapa kondigen ze in de reisgidsen aan als een gevaarlijke buurt, maar hier hebben wij weinig van gemerkt. Je ziet er heel veel graffiti op de huizen en dit maakt er een kleurrijke buurt van. Net wanneer we tegen elkaar zeiden dat er hier wel weinig toeristen te zien waren, sloegen we de hoek om, om op Escadaria Selarón uit te komen en ook op de horde toeristen. Je kon er over de koppen lopen, maar na veel geduld is het ons gelukt om enkele foto's te maken zonder al te veel andere mensen. Verder die dag hebben we doorgebracht al rondkuierend in de gezellige straatjes van Santa Teresa, de hippiebuurt van Rio.

Dan een dagje slecht weer, weinig gedaan. Enkel even een bezoekje gebracht aan Jardim Botanico, met als hoogtepunt het spotten van een tucan. De dag erop vol verwachting vertrokken naar Corcovado. Deze hadden we al op verschillende plekken vanuit Rio in de verte mogen bewonderen, maar nu dus van dichtbij. Alleen het weer dacht er anders over. Corcovado zat verstopt achter een dik pak wolken. Het enige wat we die dag zouden zien was een arrestatie waarbij wapens trekken en het gebruik van taser aan te pas kwam. Na enkele uurtjes in de buurt rondhangen, hielden we het die dag toch maar voor bekeken. We zijn dan onze teleurstelling maar gaan wegspoelen met enkele caipirinha's en Braziliaanse pintjes. Dat smaakt hier trouwens erg goed!

Op onze laatste dag in Rio waarbij we eigenlijk van plan waren om op tijd de bus te nemen naar Paraty, zijn we in de voormiddag toch nog teruggekeerd naar Corcovado. Hoe stom zou het zijn om de bekendste bezienswaardigheid van Rio niet te kunnen bezoeken. Gelukkig zat die ochtend het weer mee en zagen we hem eindelijk van dichtbij. Nadien zijn we vertrokken naar Paraty. Hier zijn we woensdagavond/nacht aangekomen (na eerste een gammele busrit van 2u en daarbovenop nog een aangenamere busrit van 6u).

Over Paraty meer in het volgende reisverhaal. Wel kunnen we al verklappen dat het hier prachtig is en dat ik hier morgen mijn verjaardag mag vieren :-)

Adiós amigos!

Nele & Roel

1. Gerda en Eddy:
    12 december 2015
    wat een mooi verhaal en top foto"s enja geef er vandaag maar een goei lap op om je verjaardag te vieren.Dikke verjaardags kussen van ons tweekes xx
  2. Nies:
    12 december 2015
    Prachtig Nele en Roel! Echt de moeite waard zo te zien. Gelukkige verjaardag he lieve Nele! Vier het goed vandaag... X
  3. Kris:
    12 december 2015
    Mooie verhalen, geniet er van.
  4. Cindy:
    Gelukkige verjaardag lieveke! Geniet er ginder van!! Xxx
  5. May Stes:
    Goedemorgen Nele en Roel,
    Ik heb van Gerd jullie reisblog ontvangen , wat leuk om jullie verhaal, foto's mee te mogen volgen.
    Nele voor vandaag wens ik je van harte proficiat met je 29 ste verjaardag. Ik wens je een onvergetelijke dag geniet ervan!
    dikke kus en een cava drinken we volgend jaar.
    May
    xxxx
  6. Liesbet:
    12 december 2015
    Klinkt zalig en roept herinneringen op... Slapen in een favella moet ook speciaal geweest zijn!? En amai Paraty, precies jammer dat we dat vorige keer gemist hebben! Geniet er nog kei hard van! En blijven posten he! Xxx
  7. Sarah Deckx:
    12 december 2015
    Ik zat vandaag op het toilet op 't werk en wat zag ik ... dat ons Nele vandaag JARIG is ... dus HIEPERDEPIEP !!!!!! Have fun en 3 dikke X-en !!!